ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΧΟΥΣ

Νέα-εικόνα-7Το άγχος στον αθλητισμό προέρχεται  από το φόβο του αθλητή για το τι θα αντιμετωπίσει στον αγώνα και φυσικά από την αβεβαιότητα για το αποτέλεσμα. Το άγχος εκδηλώνεται με σωματικά συμπτώματα που προέρχονται από την ενεργοποίηση του συμπαθητικού συστήματος όπως οι αυξημένοι χτύποι της καρδιάς, η τάση των μυών, ο ιδρώτας, κτλ. Αλλά και με νοητικές αντιδράσεις όπως αυξημένη διέγερση, πολλές νοητικές αναπαραστάσεις, αδυναμία συγκέντρωσης, αγωνία, έμμονες ιδέες για το αποτέλεσμα χωρίς να δίνεται σημασία στην απόδοση κτλ.

Είναι βέβαιο ότι η ψυχολογική κατάσταση πριν τον αγώνα επηρεάζει την απόδοση του αθλητή άρα και το συνολικό αποτέλεσμα στα ομαδικά αθλήματα. Η διαχείριση του άγχους από τον κάθε αθλητή θα επιφέρει θετικά αποτελέσματα. Ο προπονητής αρχικά πρέπει να εξηγήσει  στον αθλητή ότι δεν επιδιώκουμε την εξάλειψη του άγχους άλλα τον έλεγχο του. Στόχος είναι η επίτευξη της ιδανικής διέγερσης και της κατάλληλης διάθεσης πριν τον αγώνα. Αν και δείχνει πολύ δύσκολο η διαχείριση του άγχους είναι και αυτή μια ικανότητα που με την εξάσκηση και την εμπειρία βελτιώνεται.

Η Αντιμετώπιση του άγχους μπορεί να γίνει:

  • Με την κατάλληλη προετοιμασία για τον κάθε αγώνα ξεχωριστά έτσι ώστε οι αθλητές να αισθάνονται σίγουροι. Σε συνθήκες όπου η προετοιμασία είναι ελλιπής ή το επίπεδο των αντιπάλων είναι καλύτερο πρέπει να υπάρχει «γνώθι σ αυτόν» για την διαχείριση του άγχους. Όταν γνωρίζουμε που πάμε μπορούμε να βρούμε και τις κατάλληλες λύσεις και όταν δεν βαδίζουμε στο άγνωστο δεν έχουμε άγχος.  Πάντα ο προπονητής πρέπει να προσδιορίζει ακριβώς το ρόλο και  το αντικείμενο του κάθε παίκτη ώστε να μην υπάρχουν αμφιβολίες και αβεβαιότητα. Παράλληλα πριν από κάθε αγώνα πρέπει να προβλέπονται και να συζητούνται  αντίξοες καταστάσεις (πχ καιρικές συνθήκες, διαιτησία) και να έχουν προταθεί τρόποι αντιμετώπισης για να μην αιφνιδιαστεί η ομάδα.  Επίσης η παράλληλη ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης του κάθε αθλητή ξεχωριστά  μπορεί να μειώσει τα επίπεδα του άγχους του.
  • Με την ομαδική συνοχή. Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δώσει ο προπονητής στην συμπεριφορά του προς τους αθλητές αλλά και στην συμπεριφορά των αθλητών μεταξύ τους για να μην επηρεάζουν αρνητικά ο ένας τον άλλο και να μη μεταδίδουν το άγχος ή τις αρνητικές σκέψεις. Η στάση του προπονητή προς τους αθλητές πρέπει να είναι ιδιαίτερα θετική και να εστιάζεται στην απόδοση της ομάδας και ποτέ στο αποτέλεσμα το οποίο είναι αυξάνει τα επίπεδα του άγχους.  Πολλές φορές ο προπονητής μπορεί να έχει άγχος το οποίο πολύ εύκολα περνάει και στους αθλητές. Καλό θα είναι να χρησιμοποιεί και ο ίδιος τεχνικές χαλάρωσης πριν από τον αγώνα και να προσέξει ιδιαίτερα τη συμπεριφορά του. Δεν ξεχνάμε: το άγχος είναι μεταδοτικό. Προσέχουμε ώστε να μην επηρεάζουμε όλη την ομάδα.
  • Με την πνευματική προετοιμασία, τεχνικές χαλάρωσης και θετικές σκέψεις. Η νοερή προετοιμασία πέρα από καταστάσεις τεχνικής μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για  τις συνθήκες πριν από τον αγώνα για την διαχείριση του άγχους.  Μπορούν να αφιερώνονται λίγα λεπτά στην νοερή προπόνηση για την απεικόνιση των συνθηκών πριν τον αγώνα αλλά και την νοερή αίσθηση των συναισθημάτων και την διαχείριση τους.
  • Με την αναγνώριση των συμπτωμάτων και των αιτιών του άγχους. Η χορήγηση ερωτηματολογίων μπορεί να βοηθήσει τους αθλητές να διαπιστώσουν τα επίπεδα του άγχους. Οι παρακάτω ερωτήσεις είναι βοηθητικές για να συνειδητοποιήσει ο αθλητής τα σημεία που εστιάζεται το άγχος του και να μπορέσει να μειώσει ή να αυξήσει κατάλληλα  κάποιες συμπεριφορές. Επίσης ο προπονητής εάν το κρίνει απαραίτητο μπορεί να προσθέσει ή να αφαιρέσει ερωτήσεις και να το τροποποιήσει σύμφωνα με τις ανάγκες των αθλητών του.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ..
product_thumbnail
 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s