Μείωση χοληστερόλης

Η αυξημένη ολική και η χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνη  (LDL) χοληστερόλη αποτελούν κύριους δείκτες κινδύνου για εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων.

Η βρώμη, περιέχει την ουσία β-γλυκάνη, μια διαλυτή φυτική ίνα που βρίσκεται στο ενδοσπέρμιο του κυτταρικού τοιχώματος της βρώμης. Μελέτες που έχουν γίνει τα τελευταία 13 χρόνια υποστηρίζουν ότι η καθημερινή πρόσληψη τουλάχιστον 3 γρ βρώμης μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της ολικής και της LDL χοληστερόλης κατά 5-10% σε νορμοχοληστερολαιμικούς και σε υπερχοληστερολαιμικούς.

Οι φυτοστερόλες (περιέχονται σε μικρές ποσότητες σε φρούτα, λαχανικά, ξηρούς καρπούς, σπόρους, όσπρια, φυτικά έλαια και άλλες φυτικές πηγές και είναι βασικά συστατικά των φυτικών μεμβρανών) και οι στανόλες (εντοπίζονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε παρόμοια τρόφιμα με τις φυτοστερόλες, αλλά παράγονται από την υδρογόνωση των φυτοστερολών για εμπορική χρήση) μειώνουν την LDL χοληστερόλη με δοσοεξαρτώμενο τρόπο.

Οι πρωτεΐνες σόγιας έχουν υποχοληστερολαιμική δράση σε άτομα με αρχικά πολύ υψηλά επίπεδα χοληστερόλης.

Τα ω-3 λιπαρά οξέα (λιπαρά ψάρια όπως σαρδέλα, σκουμπρί, τόνος, καρύδια, σόγια, σπανάκι, λιναρόσπορος ) μειώνουν τα επίπεδα χοληστερόλης, αυξάνουν την καλή χοληστερόλη και μειώνουν τον σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας στα αγγεία.

Η νιασίνη (Β3, βιταμίνη του συμπλέγματος Β και βρίσκεται κυρίως σε τρόφιμα ζωικής προέλευσης και λιγότερο σε φυτικά τρόφιμα), όταν δίνεται σε φαρμακολογικές δόσεις είναι ένας ισχυρός αντιλιπιδαιμικός παράγοντας και συμβάλει στην αύξηση της καλής χοληστερόλης. Οι μελέτες συνεχίζονται όσον αφορά την ασφαλή δοσολογία της.

Η βιταμίνη Ε (ελαιόλαδο, ξηροί καρποί, ελιές, σιτηρά)είναι ένας από τους πιο σημαντικούς λιποδιαλυτούς αντιοξειδωτικούς μηχανισμούς καθώς μειώνει το σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας, την εμφάνιση εμφράγματος του μυοκαρδίου και στεφανιαίας νόσου.

Κλειδί για την μείωση των επιπέδων χοληστερόλης και διατήρησή τους σε υγιή όρια είναι η υιοθέτηση υγιεινής διατροφικής συμπεριφοράς παράλληλα με τακτική σωματική δραστηριότητα.

Πηγή: Pubmed

Μαρία Λουκάκη

Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s