Συναισθηματική νοημοσύνη

H συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα αναγνώρισης της συναισθηματικής κατάστασης η οποία παίζει ρόλο στη συμπεριφορά μας.  Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα:

  • να αναγνωρίζει το άτομο τα συναισθήματά του
  • να μπορεί να ελέγξει τα συναισθήματά του
  • να αναγνωρίζει την επιρροή των συναισθημάτων στην συμπεριφορά
  • να αναγνωρίζει και να κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων
Η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να αναπτυχθεί και να εξασκηθεί ανεξάρτητα απο την ηλικία του ατόμου. Τα άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη, ελέγχουν τα συναισθήματά τους ανάλογα με την κατάσταση. Έχει βρεθεί ότι άτομα με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη χρησιμοποιούν περισσότερο ψυχολογικές τεχνικές όπως η νοερή απεικόνιση, ο καθορισμός στόχων και ο θετικός αυτοδιάλογος. Oι τεχνικές αυτές χρησιμοποιούνται και στην αθλητική ψυχολογία για την μεγιστοποίηση της απόδοσης. Επίσης ο έλεγχος των συναισθημάτων σχετίζεται με την επιτυχία στον αθλητισμό. Οι αγώνες απαιτούν συγκεκριμένη συναισθηματική κατάσταση. Oι αθλητές με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη μπορούν να ανεβάσουν την ψυχολογική τους διέγερση είτε να την ηρεμήσουν τον εαυτό τους.

Πως να αναπτύξουμε τη βασική μας «αθλητική» συναισθηματική νοημοσύνη

Ανάλογα με το είδος και τις απαιτήσεις του αγωνίσματος ο αθλητής θα πρέπει να αναπτύξει τη συναισθηματική του προσέγγιση. Πρώτα απο όλα χρειάζεται αυτογνωσία. Οι αθλητές θα πρέπει να προσδιορίσουν το πώς τα συναισθήματα επηρεάζουν τον τρόπο που αξιολογούν και αναλύουν τις καταστάσεις κατά τη διάρκεια ενός αγώνα. Παράλληλα να παρατηρήσουν πως τα συναισθήματα επηρεάζουν τον τόπο που αντιδρούν σε νέες καταστάσεις.
Σε επόμενο στάδιο θα πρέπει να καθορίσει στρατηγικές και στόχους για τη ρύθμιση και τον έλεγχο των συναισθημάτων για παράδειγμα η αποφυγή των σκέψεων του θυμού μπορεί να αποτελέσει ένα τρόπο μείωσης της έντασης. Επίσης οι αθλητές θα πρέπει να επινοήσουν τρόπους για τη σωστή αξιολόγηση των γεγονότων ώστε να κατευθύνουν αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους. Αφού διαπιστωθούν οι τρόποι για την αξιολόγηση και την αιτιολογία σχετικά με τα γεγονότα, οι αθλητές πρέπει να εφαρμόσουν και να εξασκήσουν τις νέες πρακτικές κατά τη διάρκεια της προπόνησης.
Πως  μπορούν να βοηθήσουν οι προπονητές
Η παρατήρηση των αθλητών, ειδικότερα στα σημεία που δεν μπορούν να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους είναι το πρώτο βήμα. Στα ομαδικά αθλήματα θα πρέπει επίσης να παρατηρηθεί αν οι αθλητές είναι ικανοί να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα των συμπαικτών τους. Η συζήτηση με τους αθλητές σχετικά με ποιο τρόπο τα συναισθήματά τους επηρέζουν την απόδοσή τους θα τους βοηθήσει στην ανάπτυξη αυτογνωσίας.
Στοχοι για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης
  • η κατανόηση και η ευαισθητοποίηση για τη φύση και την επιρροή των συναισθημάτων
  • η αναγνώριση των συναισθημάτων και η επηρροή τους στην απόδοση
  • η θετική αντιμετώπιση στην αλλαγή των συναισθημάτων

tips 

  • παρατηρήσεις στην προπόνηση για το πως τα συναισθήματα έχουν αντίκτυπο στη συμπεριφορά και στην απόδοση
  • παρατηρήσεις στην καθημερινή ζωή για το πως τα συναισθήματα έχουν αντίκτυπο στη συμπεριφορά
  • ειλικρινής και ρεαλιστική κατανόηση των συναισθημάτων
  • προσπάθεια η εστίαση της προσοχής να γίνεται στο συναίσθημα και όχι στο γεγονός
  • ανάλυση των σκέψεων που επηρεάζουν τα συναισθήματα
  • διατήρηση ενός ημερολογίου αγώνων στο οποίο θα καταγράφονται συναισθήματα, συμπεριφορές και  πως επιδρούν στην απόδοση
  • αντιμετώπιση των συναισθημάτων σε φανταστικές καταστάσεις- προπόνηση στα συναισθήματα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s