Συναισθήματα και αδυνάτισμα

Νέα εικόνα (26)

Τα συναισθήματα είναι ψυχοφυσιολογικές αντιδράσεις του ατόμου προς ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Τα συναισθήματα προκαλούν βιολογικές αντιδράσεις, δηλαδή σωματικές αλλαγές για την αντιμετώπιση εξωτερικών καταστάσεων.

Τα συναισθήματα επηρεάζουν τη σκέψη μας και τη συμπεριφορά μας.  Η ένταση των συναισθημάτων βασίζεται στο μέγεθος του ερεθίσματος που τα προκαλεί αλλά και στην συχνότητα εμφάνισής του. Για παράδειγμα ο φόβος προετοιμάζει το σώμα να αντιμετωπίσει κάποια απειλή. Το νευρικό σύστημα διεγείρεται και είναι έτοιμο για «μάχη ή φυγή».

Φυσιολογία συναισθημάτων

Η φυσιολογία των συναισθημάτων μας δείχνει πως δημιουργούνται, πως λειτουργούν στο σώμα μας και ποια είναι τα σωματικά συμπτώματα που προκαλούνται από τα συναισθήματα.

Οι νευροδιαβιβαστές

Νευροδιαβιβαστές είναι οι χημικές ουσίες που δρουν στον εγκέφαλο και ρυθμίζουν τα συναισθήματά μας. Οι νευροδιαβιβαστές χρησιμεύουν στη μεταβίβαση πληροφοριών από τον ένα νευρώνα στον επόμενο. Έτσι οι νευροδιαβιβαστές επιδρούν στις σκέψεις μας. Οι πιο σημαντικοί νευροδιαβιβαστές είναι οι παρακάτω:

  • Ντοπαμίνη- ρυθμίζει την ετοιμότητα, την ενέργεια, τη θλίψη
  • Νορεπινεφρίνη- ρυθμίζει την προσοχή, την ευχαρίστηση, την αμοιβή
  • Σεροτονίνη –ρυθμίζει την διάθεση, την ηρεμία, την χαλάρωση

Άτομα με συναισθηματικές διαταραχές έχουν αυξημένη ή μειωμένη κίνηση νευροδιαβιβαστών. Έχει αποδειχτεί ότι όταν κάποιος ξεπερνάει μια συναισθηματική διαταραχή οι νευροδιαβιβαστές επανέρχονται σε φυσιολογικά επίπεδα. Αυτό μπορεί να γίνει είτε με φαρμακευτική αγωγή είτε με ψυχοθεραπεία. Εάν γνωρίζουμε ότι τα συναισθήματά μας είναι αποτέλεσμα την κίνησης των νευροδιαβιβαστών καταλαβαίνουμε πως λειτουργεί ο εγκέφαλός μας.

Οι νευροδιαβιβαστές με τη σειρά τους επηρεάζονται από ουσίες που προσλαμβάνουμε όπως είναι το αλκοόλ,  τσιγάρο, ναρκωτικά, καφεΐνη, φάρμακα, ακόμα και από φυσικές ουσίες που προσλαμβάνουμε από την διατροφή. Επίσης οι νευροδιαβιβαστές επηρεάζονται από ασθένειες (όπως διαβήτης, καρδιοπάθειες, αλλεργίες) και από ορμονικές διαταραχές.

Οι νευροδιαβιβαστές μπορεί να επηρεαστούν από τον τρόπο ζωής μας, την έλλειψη ύπνου και την έλλειψη άσκησης.  Έχει βρεθεί ότι άτομα που δεν κοιμούνται τις απαιτούμενες  ώρες μπορεί να πάρουν βάρος. Επίσης είναι γνωστό ότι η άσκηση αυξάνει τις ενδορφίνες που σχετίζονται με την απόλαυση και την ευχαρίστηση.

Τροφές που επηρεάζουν τη διάθεσή μας

  • —  Υδατάνθρακες βοηθάνε στην απελευθέρωση της σεροτονίνης ώστε να αυξάνεται η ενέργεια και η εγρήγορση
  • —  Πρωτεΐνη περιέχει τυροσίνη και αμινοξέα βοηθάει στην απελευθέρωση της ντοπαμίνης και της επινεφρίνης, με αποτέλεσμα να μειώνεται το άγχος, να προκαλείται ηρεμία, καλύτερος ύπνος και μειώνεται η όρεξη.
  • —  Ζάχαρη αυξάνει την απελευθέρωση ινσουλίνης, με αποτέλεσμα αρχικά να αυξάνεται η ενέργεια και η διάθεση, όμως έχει μικρή διάρκεια.
  • —  Γαλακτοκομικά προϊόντα περιέχουν τρυπτοφάνη βοηθάει στην απελευθέρωση της σεροτονίνης, τονώνουν τη διάθεση, ηρεμούν τα νεύρα και προκαλούν καλύτερο ύπνο.

Έλεγχος συναισθημάτων

………………………..

Περισσότερα για την ψυχολογία αδυνατίσματος:

Εικόνα

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΑΔΥΝΑΤΙΣΜΑΤΟΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s