Οι οπτικές αυταπάτες και η κατανάλωση τροφής

Κανονικό

Οι έρευνες αναφέρουν ότι η ποσότητα τροφής που καταναλώνουμε στα γεύματα πολλές φορές ρυθμίζεται υποσυνείδητα. Ο εγκέφαλος μας μπορεί με την επεξεργασία των πληροφοριών που δέχεται να επηρεάζει αρκετά την διατροφή μας.  Με λίγο προγραμματισμό μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα εφέ των ψευδαισθήσεων στην διατροφή μας. Σε ένα πείραμα ζητήθηκε απο τους συμμετέχοντες να συγκρίνουν την ποσότητα τροφής σε πιάτα διαφορετικού μεγέθους.

Η οπτική ψευδαίσθηση του Delboeuf δείχνει ότι αντιλαμβανόμαστε το μέγεθος δύο κύκλων ίσου μεγέθους διαφορετικά όταν βρίσκονται σε διαφορετικά περιγράμματα. Κάθε φορά που γεμίζουμε το πιάτο μας ο εγκέφαλος μας μας δίνει πληροφορίες για την ποσότητα της τροφής. Η ψευδαίσθηση αυτή είναι μια από τις πολλές αυταπάτες που επηρεάζουν τις διατροφικές επιλογές μας.
 Η ποσότητα τροφής υπερεκτιμάται σε μικρά πιάτα και υποεκτιμάται σε μεγάλα πιάτα. Όσοι χρησιμοποίησαν μικρά πιάτα σέρβιραν λιγότερη ποσότητα τροφής κατά 12% ενώ όσοι χρησιμοποίησαν μεγάλα πιάτα σέβιραν περισσότερη τροφή κατά 13%. Το μέσο πιάτο φαγητού στην Αμερική έχει αυξηθεί κατά 23% απο το 1900 και έπειτα. Τα ψηλότερα ποτήρια επηρεάζει το μέγεθος της ποσότητας των ποτών. Γενικά έχουμε την τάση να υπερεκτιμάμε το ύψος σε σχέση με το μήκος.
 Τα αντίθετα χρώματα μεταξύ του φαγητού και του πιάτου, όπως και τα αντίθετα χρώματα μεταξύ του τραπεζιού και του πιάτου, μας αναγκάζουν να εστιάζουμε την προσοχή μας καλύτερα στην τροφή και δίνουν την εντύπωση της αυξημένης ποσότητας. Τα γεύματα που έχουν ομοιόμορφο χρώμα τείνουν να είναι λιγότερο χορταστικά.
Το κόκκινο χρώμα μας δίνει την εντύπωση ότι η τροφή θα είναι γλυκιά σαν τα ώριμα φρούτα. Αν αντικαταστήσουμε τη ζάχαρη με κόκκινες τροφές θα έχουμε κάποια μείωση στο σύνολο των θερμίδων που καταναλώνουμε.  Τα μπλε πιάτα τείνουν να μειώνουν την όρεξη επειδή το μπλε είναι ένα χρώμα το οποίο δεν εμφανίζεται φυσικά στα τρόφιμά μας.
Τα υγιεινά τρόφιμα στο ύψος του ματιού, προκαλούν ως ερέθισμα την επιθυμία μας για κατανάλωση. Επίσης θα πρέπει να αποφεύγουμε την έκθεση μας σε εικόνες ανθυγιεινού φαγητού και διαφημίσεων οι οποίες προκαλούν πλασματική πείνα.
Γενικά πρέπει να υιοθετήσουμε μια ρουτίνα στο φαγητό. Με αυτό τον τρόπο γνωρίζουμε το πότε και τι θα φάμε και μειώνεται η προσοχή μας για την αναζήτηση τροφής η οποία παράλληλα αυξάνει και την όρεξη.

Συναισθηματική κακοποίηση

Κανονικό

needle1_b

Προκειμένου να ικανοποιήσει κάποιος τις ανάγκες του μπορεί να ασκήσει βία, η οποία θα έχει φυσική ή συναισθηματική μορφή. Η συναισθηματική κακοποίηση πολλές φορές δεν γίνεται αντιληπτή.

Αν αναγνωριστούν νωρίς οι τρόποι με τους οποίους οι άνθρωποι χειραγωγούν του άλλους συναισθηματικά, μπορεί να προλάβουν τη δυστυχία και τα αρνητικά συναισθήματα πριν συμβούν. Μπορούμε να προστατεύσουμε τους εαυτούς μας σε συναισθηματικό επίπεδο και να μάθουμε να αμυνόμαστε απέναντι στις τακτικές αυτής της μορφής.

Κάποιες μορφές συναισθηματικής κακοποίησης είναι οι παρακάτω:

  • Απαξίωση, εξευτελισμός, υποτίμηση, απόρριψη
  • Λεκτική εξύβριση, ταπείνωση, ειρωνεία, πολύ αυστηρές κριτικές και κατηγορίες
  • Εκφοβισμός και απειλές, σωματικής βίας, χωρισμού, αυτοκτονίας κτλ
  • Αδιαφορία για τις ανάγκες και τα συναισθήματα του άλλου
  • Τιμωρία, επιθετική και εχθρική συμπεριφορά
  • Φαντασιώσεις και παραποίηση γεγονότων
  • Περίοδοι άρνησης, σιωπής και απομόνωσης
  • Αποφυγή συζητήσεων και ελλιπείς πληροφορίες

Ο θύτης:

  • Αρνείται τις πράξεις του
  • Νοιώθει ενοχές  μετά από τις πράξεις του
  • Εκλογικεύει τις πράξεις του και τις δικαιολογεί
  • Περνάει μια περίοδο φυσιολογικής-ιδανικής συμπεριφοράς και δίνει ελπίδες βελτίωσης
  • Δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για να επαναλάβει τη συμπεριφορά του
  • Οτιδήποτε αναφέρεται το χρησιμοποιεί εναντίον του θύματος με αρνητικό τρόπο

Το θύμα:

  • Απολογείται για οποιαδήποτε κατηγορία
  • Δικαιολογεί με οποιοδήποτε τρόπο τη συμπεριφορά του άλλου
  • Αναλαμβάνει την ευθύνη των καυγάδων
  • Φοβάται να πράξει για να μην προκαλέσει αναστάτωση και νοιώθει άγχος
  • Φοβάται ότι θα υποστεί αντίποινα για τις πράξεις του
  • Αλλάζει τη συμπεριφορά του και τις επιλογές του εξαιτίας του φόβου
  • Είναι νευρικό και αγχωμένο
  • Έχει καταθλιπτική συμπεριφορά και εμφανίζει κόπωση
  • Κατηγορεί και μειώνει τον εαυτό του

Τα στάδια της συναισθηματικής κακοποίησης:

  • Δημιουργία έντασης

  • Θυμός, καυγάδες

  • Συμφιλίωση

  • Ηρεμία

Η αντίληψη του χρόνου

Κανονικό

017892000123597649811468Η αντίληψη του χρόνου αναφέρεται στην υποκειμενική εμπειρία του χρόνου, που προσδιορίζεται απο την αντίληψη της διάρκειας γεγονότων. Ο χρόνος αντίληψης μεταξύ δύο γεγονότων αναφέρεται σαν αντιληπτή διάρκεια. Η αντιληπτή διάρκεια μπορεί να διαφέρει απο άτομο σε άτομο ανάλογα με τα βιώματά του και την εξέλιξη των νευρωνικών μηχανισμών του.

Οι θεωρίες που έχουν αναπτυχθεί υποστηρίζουν ότι ο χρόνος ενός γεγονότος προκύπτει απο πληροφορίες σχετικά με τις σχέσεις άλλων γεγονότων όπου η διάρκεια τους είναι γνωστή. Ως προς την εγκεφαλική λειτουργία υποστηρίζεται ότι οι διαφορετικοί τύποι των αισθητηριακών πληροφοριών (ακοή, όραση, αφή κτλ) επεξεργάζονται τις πληροφορίες σε διάφορες ταχύτητες που εκφράζουν και τον χρόνο εξωτερικών ερεθισμάτων.

Ψευδαισθήσεις στην αντίληψη του χρόνου μπορεί να συμβαίνουν όπως επιβράδυνση, διακοπή, επιτάχυνση, οπισθοδρόμηση. Κάποια παραδείγματα είναι τα παρακάτω:

  • Τείνουμε να θυμηθούμε τα πιο πρόσφατα γεγονότα σαν πιο παλιά απο ότι είναι ή το αντίστροφο, δηλαδή θυμόμαστε τα πιο παλιά γεγονότα σαν πιο πρόσφατα.
  • Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά την διάρκεια του χρόνου, μικρά σε διάρκεια γεγονότα τα θυμόμαστε μακρύτερα και το αντίθετο.
  • Τα ακουστικά ερεθίσματα φαίνεται να διαρκούν περισσότερο από ότι τα οπτικά.
  • Φαινόμενο Kappa: Η διάρκεια του χρόνου μπορεί να φαίνεται μεγαλύτερη όταν υπάρχουν πολλά νέα ερεθίσματα (πχ ένα ταξίδι σε νέους προορισμούς).
  • Η διάρκεια του χρόνου μπορεί να φαίνεται μεγαλύτερη όταν υπάρχει μεγαλύτερη ένταση ερεθίσματος (πχ ένταση ήχου).
  • Η διάρκεια του χρόνου μπορεί να φαίνεται μεγαλύτερη όταν υπάρχει συναισθηματική ένταση.
  • Το φαινόμενο Oddball: Η αίσθηση ότι σταματάει ο χρόνος, για παράδειγμα σε μεγάλες στιγμές έντασης μιας στιγμής απειλητικής για τη ζωή μας ,όπου ενεργοποιείται την αντίδραση μάχης η φυγής (skydives, bungee jumping).
  • Το φαινόμενο Deja vu: εσφαλμένα πιστεύουμε ότι έχουμε βιώσει μια εμπειρία. Μπορεί να οφείλεται σε ετεροχρονισμένη ενεργοποίηση των νευρώνων του εγκεφάλου.

Έχει βρεθεί ότι η αντίληψη των συναισθημάτων άλλων ατόμων αλλάζει την αίσθηση του χρόνου. Για παράδειγμα αν κάποιος περνάει χρόνο με ένα άτομο που μιλάει και περπατάει πολύ αργά τότε το εσωτερικό ρολόι του πρώτου ατόμου μπορεί να επιβραδυνθεί. Όταν αισθανόμαστε δέος αυξάνεται και η αίσθηση διάρκειας του χρόνου. Ερεθίσματα που προκαλούν τρόμο όπως πχ τα θρίλερ επιβραδύνουν την αντίληψή μας για το χρόνο.Η κατάθλιψη μπορεί να αυξήσει την ικανότητα ενός ατόμου να αντιλαμβάνεται το χρόνο με ακρίβεια. Άτομα με κατάθλιψη επικεντρώνονται λιγότερο σε εξωτερικούς παράγοντες που μπορεί να παραποιήσουν την αίσθηση του χρόνου. Το φαινόμενο αυτό ονομάζεται “καταθλιπτικός ρεαλισμός”.

Η αίσθηση του χρόνου επιταχύνεται με την αύξηση της ηλικίας στον άνθρωπο. Αυτό μπορεί να οφείλεται στη μείωση της ντοπαμίνης στον εγκέφαλο. Όμως αναλογικά η μία μέρα σε ένα 11χρονο παιδί είναι περίπου το 1/4.000 της ζωής του, σε ένα 55χρονο είναι περίπου το 1/20000. Εάν η αντίληψη του χρόνου βασίζεται στην αναλογικότητα της ηλικίας θα μπορούσαμε να υποθέσουμε ποσοτικά την αίσθηση του χρόνου ως εξής έως 10 χρονών (1x) έως 20 (2x), έως 30 (3x), έως 40 (4x), κ ούτω καθεξής. Τα περισσότερα εξωτερικά και εσωτερικά ερεθίσματα είναι νέα για τα μικρά παιδιά και τους προκαλούν έντονες εντυπώσεις και συναισθήματα ώστε και ο χρόνος να τους φαίνεται μακρύτερος.

 

 

Η σημασία της εμφάνισης

Κανονικό

 

Ποια είναι η σημασία της εμφάνισης; Βλέπουμε πόσο διαφορετική είναι η αντίδραση των περαστικών όταν πέφτει στο έδαφος ένα άτομο που φοράει διαφορετικά ρούχα.

Η καινοτομία της μοναξιάς

Βίντεο

Ποια είναι η σχέση των κοινωνικών δικτύων και της μοναξιάς; Από την ομιλία της Sherry Turkle στο TED «Συνδεδεμένος, όμως μόνος»

Το σώμα μου, μου ανήκει

Βίντεο

Το βίντεο ενημερώνει κατάλληλα τα παιδιά για το θέμα της κακοποίησης. Το 93% της σεξουαλικής κακοποίησης γίνεται απο κάποιο γνωστό στο παιδί. Η ενημέρωση αποτελεί το καλύτερο τρόπο πρόληψης.

Βιβλίο: Ψυχολογική Υποστήριξη Αδυνατίσματος

Κανονικό

ψυχολογική υποστήριξη αδυναΟποιαδήποτε αλλαγή θέλουμε να πραγματοποιήσουμε στη ζωή μας χρειαζόμαστε θετική ψυχολογική προσέγγιση. Η καλή ψυχολογία μας οδηγεί σε επιτυχημένες προσπάθειες, πιο οργανωμένες, συστηματικές, ελεγχόμενες και χωρίς διακοπές.

Η ψυχολογία είναι πολύ σημαντική για την επιτυχία στο αδυνάτισμα.  Συνήθως η βαρύτητα δίνεται σε προγράμματα διατροφής και άσκησης που όμως δεν μπορούμε να τηρήσουμε αν δεν έχουμε την κατάλληλη ψυχολογία.

Όταν αναφερόμαστε στην καλή ψυχολογία ουσιαστικά δεν εννοούμε μόνο την καλή διάθεση. Όποιος έχει καλή ψυχολογία ουσιαστικά έχει αυτογνωσία, μπορεί να διαχειρίζεται τα συναισθήματά του, έχει αυτοέλεγχο και μπορεί να ελέγχει τη συμπεριφορά του.

Η ψυχολογική υποστήριξη στην προσπάθεια απώλειας βάρους περιλαμβάνει στοιχεία ενεργοποίησης και κινήτρων, υποστήριξη στην αλλαγή της συμπεριφοράς, κατανόηση συναισθημάτων, αλλαγή τρόπου σκέψης, ανάπτυξη αυτοελέγχου και αυτοπεποίθησης.

Το βιβλίο «Ψυχολογική Υποστήριξη Αδυνατίσματος» καλύπτει σφαιρικά την προσπάθεια αδυνατίσματος περιλαμβάνοντας πληροφορίες για την άσκηση και τη διατροφή έτσι ώστε κάποιος που θα το διαβάσει να μπορεί να προχωρήσει σε ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αδυνατίσματος.

Αποσπάσματα απο το βιβλίο περιλαμβάνουν τα παρακάτω άρθρα

download