Η συναισθηματική νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα αναγνώρισης της συναισθηματικής κατάστασης που αλλάζει τις στάσεις, τις προθέσεις και την συμπεριφορά.
H συναισθηματική νοημοσύνη είναι η ικανότητα
- να αναγνωρίζει το άτομο διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις
- να αναγνωρίζει την επιρροή των συναισθημάτων στην συμπεριφορά
- να έχει τον έλεγχο των συναισθημάτων σε ιδιαίτερες καταστάσεις
Έχει αποδειχτεί ότι η συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί να αναπτυχθεί και να εξασκηθεί.
Οι πτυχές τις συναισθηματικής νοημοσύνης:
- η κατανόηση του εαυτού, των στόχων, των προθέσεων και της συμπεριφοράς
- η κατανόηση των άλλων και των συναισθημάτων τους
Οι πέντε συναισθηματικοί τομείς του IQ (Goleman)
- αναγνώριση των συναισθημάτων
- διαχείριση των συναισθημάτων
- ανάπτυξη των κινήτρων
- αναγνώριση και κατανόηση των συναισθημάτων των άλλων ανθρώπων
- διαχείριση των σχέσεων με βάση τα συναισθήματα των άλλων
ΒΑΣΙΚΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ (Goleman)
ΘΥΜΟΣ: λύσσα οργή, πικρία, αγανάκτηση, απόγνωση, αναβρασμός, ενόχληση, εκνευρισμός, εχθρότητα, μίσος
ΘΛΙΨΗ: λύπη, πίκρα, ακεφιά, κατήφεια, μελαγχολία, αυτό-λύπηση, μοναξιά, καημός, απελπισία, κατάθλιψη.
ΦΟΒΟΣ: άγχος, αναστάτωση, νευρικότητα, έγνοια, κατάπληξη, τρόμος, ανησυχία, δέος, φρίκη, τρομάρα, πανικός.
ΑΠΟΛΑΥΣΗ: ευτυχία, χαρά, ανακούφιση, ικανοποίηση, ευεξία, ευαρέσκεια, διασκέδαση, καμάρι, αισθητική απόλαυση, ενθουσιασμός, τέρψη, ηδονή, ευφορία, κέφι, έκσταση.
ΑΓΑΠΗ: αποδοχή φιλικότητα, εμπιστοσύνη, τρυφερότητα, ευγένεια, αφοσίωση, λατρεία, ταίριασμα, έρωτας.
ΕΚΠΗΞΗ: σοκ, κατάπληξη, θαυμασμός , απορία.
ΑΠΟΣΤΡΟΦΗ: περιφρόνηση, δυσφορία, απέχθεια, σιχασιά, φρίκη, αηδία.
ΤΡΟΠΗ: ενοχή, αμηχανία, απογοήτευση, τύψεις, ταπείνωση, εξευτελισμός, μετάνοια
Dear Lina,
First of all, congratulations for the blog. I am a Greek psychologist working in New Zealand and would like to make some comments about emotional intelligence (EQ).
1. Nothing has been proven about it. Actually Goleman who is teh main proponent does not present with adequate scientific evidence concerning its existence. He presents with a loosely connected and ambiguous string of hypotheses which he does not support very well. I can offer you several articles to that effect.
2. The scientific and methodological instruments he uses to define and explain the concept are not convincing and in many cases inappropriate. His concepts have been heavily influenced by Rogerian Theory (for example αναγνώριση των συναισθημάτων= dim recognition/improved recognition of feelings; Rogers, 1961)and nothing more.
3. his instruments for observing and measuring Emotional Intelligence are highly questionable with poor validity and reliability.
His conclusions are controversial because there can be no proof and is like autognwsia: either you acceptit or not.
I believe his all theory is pseudoscience at the best and the concept simply does not exist. Emotionas are responses influenced by environmental interactions (Bandura, 1999; millenson, 1967; Goodman, 1980).
As a Cognitive Behaviourist I believe the whole idea of EQ is flwed and useless.
Warmest regards
Dr. Antonios Chasouris MSc MPhil CPsych
Specialist Clinical Child Psychologist
Southland Hospital Child Adolescence and Family Service
Invercargill
New Zealand
Τι σόι Έλληνας είσαι ρε φίλε; Πού είναι τα Ελληνικά σου; Νομίζεις ότι όλοι ξέρουμε Αγγλικά; Σε Ελληνικό site μπήκες.Σεβάσου το κι αυτό και μας…!!!