Πως θα επιστρέψουν οι αθλητές «ψυχικά ανθεκτικοί»

Το διάστημα των 2 μηνών πέρασε με έντονη ψυχολογική πίεση, για όλους, χωρίς φυσικά να μείνουν ανεπηρέαστοι οι αθλητές. Βιώσαμε έντονες καταστάσεις και στους περισσότερους παρατηρήθηκαν συναισθηματικές διαταραχές, συμπτώματα μετατραυματικού στρες και πιθανά κάποιες ψυχαναγκαστικές συμπεριφορές.  Αποτέλεσμα της απομόνωσης και της ακύρωσης των αθλητικών γεγονότων, αλλά και της δυσκολίας της επαναφοράς σε μια «κανονικότητα» που δεν θα είναι κανονική, είναι έντονες καταστροφικές σκέψεις οι οποίες προκαλούν αρνητικά συναισθήματα

Τί θα γίνει …

•Αν μολυνθώ από τον ιό

•Αν χάσω τις αμοιβές μου

•Αν δεν είμαι προπονημένος

•Αν δεν πάει καλά το επόμενο βήμα

•Αν η προπόνηση είναι ελλιπής 

Η αυτοεκτίμηση των αθλητών, περισσότερο από τους άλλους, είναι συνδεδεμένη με την ταυτότητά τους ως αθλητές. Η αυτοεκτίμησή, ουσιαστικά είναι η άποψή μας για την αξία μας ως άτομα. Επηρεάζεται απο τις φιλοδοξίες μας, την επιτευξη των στόχων μας και την αξιολόγηση του εαυτού μας.  Αυτή την περίοδο της διακοπής βιώσαμε έντονα την απώλεια και ένα παραπάνω για τους αθλητές η απώλεια της αθλητικής ταυτότητας. Όταν η αυτοεκτίμηση βυθιστεί σε χαμηλά επίπεδα, η κατάθλιψη και το άγχος μπορούν να παράγουν σε μεγάλο βαθμό αρνητικές σκέψεις και πράξεις (Harter, 1993). 

Επίσης, η επιρροή του στρες, της ανησυχίας πιθανά να προκαλέσει στους αθλητές ψυχική εξουθένωση, η οποία γίνεται ακόμα εντονότερη με την έλλειψη των στόχων, την αρνητική διάθεση και την απογοήτευση. Η ψυχική εξουθένωση πρέπει να ληφθεί πολύ σοβαρα υπόψη  κατά την επαναφορά των αθλητών στους αγωνιστικούς χώρους και τις προπονήσεις, διότι επιφέρει μειωμένη σωματική ενέργεια, αδυναμία συγκέντρωσης και ελλοχεύουν οι κίνδυνοι για τραυματισμούς. 

Η ψυχική ανθεκτικότητα δεν μας βοηθάει μόνο να αντιμετωπίσουμε τις δύσκολες συνθήκες, αλλά μας δίνει τη δυνατότητα να αναπτυχθούμε και να βελτιώσουμε γενικότερα την πορεία της ζωής μας. Ουσιαστικά με την ανάπτυξη ψυχικής ανθεκτικότητας, αντιμετωπίζουμε τις αντιξοότητες χωρίς να υποστούμε ψυχολογική εξουθένωση. Για να επιστρέψουν οι αθλητές στην αγωνιστική δράση, είναι αναγκαίο να έχουν προηγηθεί διεργασίες προσαρμογής, για να αντιμετωπιστούν οι στρεσογόνες καταστάσεις, οι καταστάσεις απειλών και  σημαντικών πηγών άγχους. Τα παρακάτω βήματα μπορούν να βοηθήσουν την ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας:

•Κατανόηση του εαυτού

•Στρατηγική διαχείριση

•Έλεγχος συναισθημάτων

•Επισημαίνουμε τις δυνάμεις μας

•Εστιάζουμε την προσοχή μας σε θέματα που μπορούμε να ελέγξουμε

•Χρησιμοποιούμε θετική σκέψη, αισιοδοξία, τεχνικές χαλάρωσης

•Βρίσκουμε ευκαιρίες να ανακαλύψουμε τον εαυτό μας

•Δημιουργούμε σχέσεις

•Προσέχουμε το σώμα μας

•Βοηθάμε άλλους

•Θέτουμε στόχους

•Μαθαίνουμε από τα λάθη

•Ζητάμε βοήθεια αν χρειαστεί 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s